Rivieren, bruggen en pontjes - Reisverslag uit Zoelmond, Nederland van Jacko, Judith, Naomi, Dorien en Joran Boomsma - WaarBenJij.nu Rivieren, bruggen en pontjes - Reisverslag uit Zoelmond, Nederland van Jacko, Judith, Naomi, Dorien en Joran Boomsma - WaarBenJij.nu

Rivieren, bruggen en pontjes

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Jacko, Judith, Naomi, Dorien en Joran

15 Mei 2012 | Nederland, Zoelmond

Maandag 7 mei t/m maandag 13 mei

Maandag rijden we van Dongen naar Sprang-Capelle. Quinta gaat aan het begin rit in galop vanwege een dode koe langs de weg. Gelukkig is Jacko een goede voerman en is er eigenlijk nix aan de hand.
Kilometerstand: 11
Dinsdag van Sprang naar Bern. Het is erg mooi hier in t rivierenland. Vandaag 3 bruggen te gaan. Het zijn flinke klimmen maar het gaat goed. Quinta heeft ondertussen natuurlijk een dijk van een conditie.
Kilometerstand:21
Woensdag ; Omdat het weer tijd is voor een rustdag blijven we in Bern bij Maartje . s Middags gaan we op de fiets naar Heusden. We bekijken de stad en komen tot de conclusie dat de bijna alles over oorlog gaat. Stadsmuren tegen de vijand, kanonnen, burchten ....enz.
Deze dagen zien we veel familie. Voor het eerst in jaren spreken we Annemarie en onze kids spelen met de kids van Mienke. Echt leuk.
Donderdag gaan we van Bern naar Neerijnen. Over de brug van Zaltbommel. Bij de middag stop hebben we een date met pa en ma. We eten met elkaar en kletsen bij.
We krijgen bezoek van 2 mannen die geboren zijn in een wagen en daar veel over te vertellen hebben. Al meerdere keren spraken we zigeuners. Soms zelfs helemaal emotioneel omdat wij doen wat hun geschiedenis is. En wat dus verboden is !! (of was ? sinds de afschaffing van de woonwagenwet??) In de woonwagenwet werd bepaald dat de reizigers hun paard niet meer uit mochten spannen langs de openbare weg en daar ook niet mogen overnachten. Dit maakte rondreizen onmogelijk. De mensen kregen vaste plekken aangewezen. Er is vast een heleboel blabla te verzinnen waarom dat zo’n fantastisch idee is maar deze mensen zijn natuurlijk gewoon gevangen gezet. Een soort reservaatje. Wat moeten die mensen ongelukkig geweest zijn. Gewend om als reizigers te leven... Ondertussen is de woonwagenwet afgeschaft en gaat het nu vooral om de hoeveelheid standplaatsen die een gemeente uitgeeft om een woonwagenkamp te bouwen.
Vanaf het moment dat we in Neerijnen aankomen duikt Dorien achter de piano. Gefascineerd probeert ze van alles en tot we weer vertrekken brengt ze heel wat uurtjes door achter de piano.
Op mijn verjaardag gaan we naar kasteel Neerijnen waar een middeleeuws feest wordt gehouden. Joran schiet met pijl en boog en Naomi mag tijdens de roofvogelshow een kerkuil vasthouden. Er is ook een prachtige Amerikaanse Zeearend met een spanwijdte van bijna 2 meter. Wat een indrukwekkend exemplaar. Hij wordt als laatste gevlogen en geniet zo van de mooie thermiek dat hij vergeet om terug te vliegen naar de valkenier en verdwijnt in het bos. Doordat hij een zendertje om heeft kunnen ze hem gelukkig weer traceren.
We vinden het ook eigenlijk wel lekker zo. Melanie en Martin zijn in Mozambique dus we zijn even een paar dagen alleen met ons zelf.
Maandag vertrekken we richting Zoelmond. Het laatste stukje rijden opa en oma van Wely een stukje mee. (kilometerstand :13 )
s Avonds gaan Hans, Jacko en ik pontjes bekijken. We moeten hier de Lek over maar er is nergens een brug. Ja, bij Vianen maar dan kom je midden in Nieuwegein uit; das geen gein :)
De pont bij Beusichem heeft een groot stuk glimmend traanplaat waar Quinta schrikkerig voor is. Vaak gaat ze dan een beetje lomp er overheen en das bij het opgaan van een pont niet echt handig. De pont in Wijk bij Duurstede is helemaal van traanplaat en die bij Culemborg is klein en glad. Tja.... what to do? We willen graag richting Odijk. Langs de Utrechtse Heuvelrug heen richting Leusden en dan de Zuiderzeeroute. We besluiten het af te laten hangen van het weer. We vinden het niet echt heel aantrekkelijk om weer langs Opheusden te gaan (daar is een makkelijke geasfalteerde pont) want dan moeten we dezelfde weg terug als heen. Aan de overkant ligt nml ook de Utrechtse Heuvelrug die we willen omzeilen...
Het is vandaag een druilerige dag en we besluiten hier tot morgen te blijven. Dan kan Hans de wagen overzetten en gaat Quinta los over de pont. Hopelijk is het dan wat droger weer...

• 15 Mei 2012 - 08:55

Jose Egberink:

Hallo Jacko,
    Een heel kort mailtje van mij om te laten weten dat ik jullie reisverslagen lees. Wat een fantastisch avontuur !
    Nog heel veel geluk en nog meer reisplezier.

Hier is ondertussen alweer een burgemeesters initiatief afgerond (dit even zodat je weet wie ik ben ;-)

Een lang hemelvaartsweekend voor de boeg en ook wij gaan er een paar dagen op uit. Niet zover, gewoon even gezellig naar de Achterhoek.

Groetjes
    Jose Egberink
    BYK-Cera Deventer

• 15 Mei 2012 - 15:49

Anneke:

Hallo daar, wat weer een mooi verhaal! Nog gefeliciteerd met je verjaardag Judith. Groeten aan Naomi, Dorien en Joran! Een goede reis verder

• 10 Juni 2012 - 12:24

Aukje&Gerben/Seedyks:

hallo hier van de Seedykstertoer, leuk dat jullie hier aan kwammen en nog veel mooier dat jullie op weg naar Holwerd- Ameland hier weer zullen aankomen hopen we en in iedergeval dat ook nog evne de uitkijktoren beklimmen en goed weer meenemen.
    goede reis toegewenst en tot ziens!!