Van Hollum tot Appelscha - Reisverslag uit Nieuw Appelsga, Nederland van Jacko, Judith, Naomi, Dorien en Joran Boomsma - WaarBenJij.nu Van Hollum tot Appelscha - Reisverslag uit Nieuw Appelsga, Nederland van Jacko, Judith, Naomi, Dorien en Joran Boomsma - WaarBenJij.nu

Van Hollum tot Appelscha

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Jacko, Judith, Naomi, Dorien en Joran

05 Juli 2012 | Nederland, Nieuw Appelsga

Donderdag 28 juli
Na twee super weken op Ameland is het nu weer tijd om verder te gaan. Dinsdagavond maken we een afscheidsritje met de marathonwagen naar de zee. Geweldig hoge golven krijgen we als afscheid.
Het was bijzonder goed toeven bij Sieds ,Ingrid, Jildou en natuurlijk Pietje... bij De Lange Dunen. (mocht je nog es naar Ameland willen is dit the place to be: www.delangedunen.nl :) )
Quinta heeft weer nieuwe achterijzers, met dank aan Marc Manje en Jacob Edes. Jacob had een hoefstal bij Nes staan en Marc wilde de ijzers er wel onder slaan. Jacko is onder het zadel naar Nes gegaan en terug. (4 uur rijden langs het strand heen en 4 uur terug) Dit keer ging het beslaan weer als vanouds in de hoefstal...geen centje gedoe...fijn!
De laatste dagen hebben we rondgereden met de marathonwagen. Een paar keer strand en een sightseeing over het eiland met Eduard. Dinsdagavond houden we afscheidsetentje en we maken muziek met onze eilandvrienden Sieds, Ingrid, Jildou en Pietje.
Eduard heeft voor ons de overtocht geregeld op donderdagmiddag om half 5. De wagen kan achter een neef en Quinta in de trailer met de auto van Eduard.
Rond de middag vertrekken we richting Nes. Quinta heeft soort vakantie gehad en stapt goed. Bij de boot zoeken we een plekje om te wachten en direct hebben we publiek. Blijft gezelllig! De overtocht gaat weer super. Ook wel weer fijn om naar de wal te gaan. We overnachten weer op de camping in Holwerd.
Al met al is de kilometerstand op Ameland: 100
Vrijdag 29 juli
Vandaag is een bijzondere dag. Om kwart over 10 is de overdracht van ons nieuwe huis. We zijn onderweg als we een mailtje van de notaris krijgen ( en een sms van pa) dat alles in orde is en we de sleutel op zijn kantoor op kunnen halen als we terug zijn. Leuk, hebben we ook wel weer zin in!
Precies dan komen er twee mensen naar ons toe lopen. Super enthousiast over de pipowagen. Ze vragen zich af of we er ook in wonen maar als we vertellen dat we net nu de overdracht ons huis is , bieden ze ons een wijntje aan. Haha, goed idee. dat doen we maar niet , we zijn net onderweg. Als kadootje krijgen we een fles wijn mee om s avonds te borrelen op het huis. David en Madelene nodigen ons nog uit op hun feest morgen en tippen ons om naar de Boeddhistische Stupa te gaan. Dat doen we. Even later staan we met de zon in het gezicht bij een Boeddhistische tempel... Alsof we in Tibet zijn beland. Na de rondleiding drinken we nog thee en hebben contact met de Lama en een monnik. Apart zo midden in het Friese landschap een stukje Tibet.
De reis gaat verder en we eindigen in Ee bij manege Sandy Roads. Warm ontvangst en als kadootje voor het nieuwe huis mogen we gratis staan.
s Avonds komen Ilse en Dorijn op de borrel. Leuke dag vandaag...
Kilometerstand: 17
Zaterdag 30 juni
T was weer eens laat met Ilse dus we zijn niet zo voorwaarts vandaag. Na de koffie vertrekken we en sjokken voorwaarts. We koersen vandaag af op Groningen. In Kollum overvallen we een supermarkt want we hebben nog 1 korst brood met zijn 5-en. Op een industrieterrein net buiten Kollum houden we pauze. Na een tijdje stopt er een auto met daarin een gezin dat ons uitnodigt om te komen staan. Dat lijkt ons wel wat. We hebben toch geen vaart vandaag. Zo strijken we dus na een kort ritje neer net buiten Kollum bij Auke, Nynke & kids. Ze moeten zelf nog wel het een en ander doen dus zijn we even “ alleen” thuis. Binnen no time komt buurvrouw Koosje al op de koffie. Ze hebben een boerderij waar we een rondleiding krijgen. Das altijd leuk! Als Auke en Nynke thuis komen worden we uitgenodigd om wat te drinken. De kids spelen super met elkaar tot het heeeel laat is. Wat een match, zowel voor de kids als ons. Wij blijven nog een tijdje hangen en besluiten morgen niet verder te gaan en nog een dag hier te blijven.
Kilometerstand: 12
Zondag 1 juli
Allemaal flink uitgeslapen en aan het eind van de ochtend zijn Melanie en Martin er. Vandaag is Martin jarig en dat viert hij bij ons. We wilden met hun afspreken op een camping maar volgens Auke en Nynke konden we prima in hun voortuin blijven staan. Haha, wat een relaxte mensen.
De kinderen spelen de hele dag met elkaar, Quinta kan er wel 5 tegelijk op haar rug hebben en wij kleppen eindelijk weer es bij met Melanie en Martin.
Auke bezorgd nog een pannetje groentesoep en s avonds zitten we met elkaar aan de keukentafel. Gaaf dat we hier terecht zijn gekomen, wat een fijne mensen. Die houden we erin!!
Maandag 2 juli:
Buurvrouw Koosje maakt zelf vla, yoghurt, boter en karnemelk. Ze laat alles zien en legt de kinderen uit hoe het werkt. Interessant. Zo onderhand hebben we alle onderdelen van de zuivelindustrie van dichtbij gezien.
Rond de middag vertrekken we en das ook wel een beetje jammer vanaf zo’n leuke plek... Toch gaan we weer op pad en zijn we verrast door het mooie stukje landschap waar we nu stappen. Coulissenlandschap en kleine weggetjes. Aan het eind van de middag vinden we een plekje bij Koos en Joke van camping de Roos.
Kopje koffie, biertje .... gezellig hier. T is best warm en de kinderen mogen zwemmen in het zwembadje. Er zijn verder nog geen campinggasten. T is echt fijn hier. We kunnen onderhand wel een campinggids maken, maar mocht je ooit nog naar dit deel van Groningen gaan moet je echt bij Koos en Joke langs in Doezum. (www.camping-deroos.nl)
Kilometerstand:15
Dinsdag 3 juli:
Mooie rit langs een grote vaart met schepen.
De camping waar we heen gingen bleek niet meer te bestaan. Terwijl ik het verhaal van de ex-camping-eigenaresse aan hoor over rechtzaken met de buurman, hoort Jacko van de buurman zijn kant van het verhaal.... Laat maar zitten...
De eerste de beste boer die we vragen biedt ons een weiland achter zijn huis aan. Zo belanden we net buiten Leek bij een gastvrij hobby-boeren-gezin.
Kilometerstand:17
Woensdag 4 juli:
Van Leek naar Een. We rijden langs een plek waar een gasveld wordt geboord. Ben onder de indruk van de innovatie die het vergt om het gas uit de grond te halen, op te slaan en vervolgens naar onze huizen te transporteren. Geeft wel weer te denken over de aanslag die we hier dubbelop mee plegen op de aarde.
Kilometerstand:17
Donderdag 5 juli:
Vanwege de hitte vertrekken we kwart voor 9. T stikt hier van de dazen in al dat veengebied met bosjes. Net na de middag stoppen we ermee voor vandaag en vinden een plek op een camping vlakbij Appelscha.
Kilometerstand:14

• 06 Juli 2012 - 08:25

Gerda Dam:

Het Noorden is zo gek nog niet !

• 07 Juli 2012 - 09:21

Falco Paula:

gefeliciteerd met jullie huis
    nog veel plezier de laatste weken
    groetjes

• 07 Juli 2012 - 21:40

Linda Van Der Heijde:

Dag familie,
    Wat leuk om jullie verhalen over ameland te lezen! Wat is het leuk daar, hè! Wij komen er ook wel eens....binnenkort gaan wij weer 2weekjes. Jullie geweldige avontuur is al bijna afgelopen, nog veel plezier! Op naar jullie nieuwe avontuur, jullie nieuwe huis, gefeliciteerd! Goede reis nog, groetjes Hugo, Linda amber en Bram

• 08 Juli 2012 - 12:20

Eite Oosterveld:

Gaan jullie ook nog langs Pieterburen?
    www.swtg.nl

jenica

( jenicaithamar@yahoo.com )

• 11 Juli 2012 - 18:38

Anneke:

Zo ben weer helemaal bij gelezen... dat heb je als je een paar weken offline bent :-). Ik heb genoten van jullie verhalen en merk dat het mij raakt.., nu was ik al enthousiast. Wat ik heel bijzonder vind is de relatie tussen jullie en Quinta! Met lieve groet voor jullie allemaal.

• 08 Augustus 2012 - 08:08

Anyta:

hoi hoi

jullie kwamen hier tot 2x toe op de camping in Holwerd...geweldig wat was dat en leuk/mooi om te zien!!
    weer eens wat anders,dan een caravan of camper...echt geweldig..
    ik zou jullie op de foto zetten,maar toen zat er "helaas"een auto voor de wagen ipv dat geweldige mooie paard van jullie...
    heel veel plezier nog met zijn allen!
    het was echt geweldig om te zien!

groetjes
    Anyta