Ringsteken, Quinta's moeder en het karrenmuseum. - Reisverslag uit Dongen, Nederland van Jacko, Judith, Naomi, Dorien en Joran Boomsma - WaarBenJij.nu Ringsteken, Quinta's moeder en het karrenmuseum. - Reisverslag uit Dongen, Nederland van Jacko, Judith, Naomi, Dorien en Joran Boomsma - WaarBenJij.nu

Ringsteken, Quinta's moeder en het karrenmuseum.

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Jacko, Judith, Naomi, Dorien en Joran

06 Mei 2012 | Nederland, Dongen

Maandag 30 april - Koninginnedag

Al vroeg belt Gertrude op ; er zijn 4 kittens geboren. Ze stuurt meteen foto’s over de mail. Schattig! Het gaat goed met Nocus en de poesjes, die natuurlijk koninklijke namen krijgen zoals Bea , Trix, Claus en Alex.
We lenen wat fietsen en gaan, met de zon in het gezicht, naar Wemeldinge. Daar is het ringsteken. Wemeldinge is een pitoresk dorpje. Het ringrijden is in een mooi oud straatje. Er doen 15 paarden mee waarvan een flink aantal Belsen. Dat vinden wij natuurlijk extra leuk. Huibert (die hebben we ontmoet op de boerderijparty) doet ook mee op een Haflinger. Hij rijdt heel goed en aan het eind van de dag horen we via de tamtam dat hij heeft gewonnen. Op de terugweg naar de boerderij komen we langs de fam.Polderman in Wemeldinge. Daar is Quinta geboren. De familie is thuis en we krijgen een uitgebreide rondleiding. Zo ontmoeten we de moeder van Quinta. Ze heet Gina en is 23 jaar oud. Tjonge, ze lijken echt op elkaar. We zien de stal waar Quinta geboren is en als klap op de vuurpijl krijgen we ook nog foto’s van Quinta als veulen. Das gaaf!! Jacko krijgt een zelf uitgevonden bokje gemaakt van een oude velg wat buis en een hoefijzer. (een bokje om de voeten van het paard op te zetten zodat je kunt bekappen) Om een uur of 4 zijn we terug op de boerderij. Nog een kopje koffie en dan is het echt tijd om te gaan. Het is beetje benauwd buiten, Quinta zweet erg. T is een mooie, korte rit naar Waarde. Daar aangekomen is Quinta nog energiek. Ze heeft natuurlijk een aantal dagen stilgestaan en had nog best een km ofwat willen lopen :). De kinderen spelen verstoppertje met de overbuurmeiden van de familie Mol. Als het spul in bed ligt drinken wij binnen nog wat. We kleppen over trekpaarden (hoe kan het anders) en worden voor het eerst op deze trip zelf ondervraagt.... Grappig.
Kilometerstand: 10

Dinsdag 1 mei

Vandaag rijdt Suzanja een dagje met ons mee. We vertrekken rond 11 uur en gaan richting Huijbergen. Het eerste stuk is eigenlijk dezelfde route als toen we Zeeland in gingen, met als groot verschil de hoeveelheid groen aan de bomen en op de akkers. De zak van Zuid-Beverland is prachtig wat ons betreft. In Rilland komen we langs de camping waar we op de heenweg hebben gestaan. We kleppen even bij met Marieke van de camping. We hebben ondertussen overal kennissen ;)
In de buurt van de bladzijde 106 (haha , in de buurt van het Scheldekanaal bij Bath) houden we middagpauze. Verschillende mensen spreken ons aan; dat ze ons een week of 2 geleden ook hebben gezien. Allemaal leuke reacties !
Zodra je Zeeland uitrijdt verschijnen de bossen weer. Prachtig...
Suzanja ment een lang stuk en zo bereiken we Ossendrecht. Dat blijkt een hele klim te zijn. ( de Wal van Brabant, daar hadden wij nog nooit van gehoord)
Nou, met recht een wal. Quinta loopt goed en door een heel mooie bosrijke omgeving bereiken we uiteindelijk camping t Akkerven in Huijbergen.
Wij maken ons zelf wat zorgen over het gazon van de camping , maar meneer Piet van de camping, ligt er niet wakker van. Ondertussen is het wel gedaan met de rust op deze 100+ camping. De meiden gaan op ontdekking bij t Ven en stoeien op het veld. Als Suzanja s avonds wordt op gehaald zijn de meiden absoluut nog niet uitgespeeld. We maken plannen voor logeerdates in de toekomst. Na een flinke soppartij onder de douche (we staan immers niet voor nix op een camping) is het ernstig bedtijd voor de kids.
Kilometerstand: 23

Woensdag 2 mei.

De route van vandaag loopt een heel eind door Belgie. Direct buiten Huijbergen gaan we de grens over. Via Essenhoek komen we in Essen. Daar is het wagenmuseum pal aan de weg waar we over rijden. We stoppen met schoolwerk en gaan op excursie. Jacko gaat op zoek naar een plekje voor Quinta. We mogen letterlijk met paard en wagen het museumpark in. Via de dienstingang rijden we het terrein op. Wat een plaatje!!! Quinta op het grasveld en waar je maar in het rond kijkt staan oude rijtuigen, dorpsvervoer, karren enz. We kikken op een oude woonwagen en zien veel mooie rijtuigen. Naomi en Dorien zijn vooral geinteresseerd in de bokkenkarren. Ze hebben bedacht dat ze bij het nieuwe huis een geit willen beleren. En het liefst dan met de geit en kar naar school. Altijd leuk, wilde plannen! We worden uitgenodigd voor de koffie bij het personeel en mogen gerust vannacht blijven staan. Dat doen we niet maar wel een tof idee , een nachtje in het museum. Na de koffie gaan we weer on the road. In Essen moeten we over een heel stijl talud van het spoor. Daarna belanden we in Essen-city. Een lange drukke weg maar allemaal zonder gestress of getoeter :)
Ondertussen regent het voor de afwisseling. t Is een heel mooi landschap hier. Akkers en bos. Quinta heeft geen haast. Jacko belt vanuit Schijf naar Marcel in Sprundel of we daar terecht kunnen vandaag. Dat kan, nog 5,5 km te gaan. Voor het eerst koken en eten we tijdens het rijden zodat we klaar zijn als we aankomen. Dat werkt goed en is eigenlijk ook erg grappig. Precies als de koffie klaar is rijden we het erf op. Hartelijk ontvangst en veel te zien hier;...25 Belsen ! en 28 “luxe paarden”. Jacko gaat kijken in een natuur gebied in de buurt waar een kudde Belsen lopen. Het is echt fantastich mooi daar. Vanwege het aanhoudende kledder weer is de natte was een dillema. Gelukkig mogen we hier de wasmachine en droger gebruiken. s Nachts wordt Joran ziek. Overgeven en diarree. Heel sneu. Gelukkig een wc en wasmachine in de buurt. Tegen de ochtend valt hij weer in slaap.
Kilometerstand: 23

Donderdag 3 mei.

Na een heftige nacht blijven we nog een dagje in Sprundel. Sander en Anouk logeren bij hun opa en oma dus de kinderen hebben leuke speelkameraadjes vandaag. Joran heeft weer wat eetlust en hoeft niet meer over te geven. Tjonge wat was dat mannetje sneu vannacht. Jacko veegt de stallen en we doen wat boodschappen in het dorp terwijl de kids lekker kleuren en tv kijken. Voor Joran kopen we een overal (een boerenpak) waar hij zielsgelukkig mee is.
s Avonds komt de dierenarts , dat is interessant voor de kids. Ze mogen mee kijken als er een echo gedaan wordt om te ontdekken of de merrie drachtig is.
Daarna nog een boeiend schouwspel van het dekken van een merrie.
Morgen gaan we weer op pad.

Vrijdag 4 mei

Voor vertrek spelen de kinderen nog even met Sander en Anouk die al op tijd weer bij opa en oma waren. Na de koffie vertrekken we richting Etten-Leur. Zodra we uit de stad zijn besluiten we vlak bij een molen pauze te houden. Die ligt wat ongelukkig in de bocht waardoor we toch maar ergens in de berm gaan staan. Al vrij snel krijgen we bezoek van Toon en Remco. Die zagen ons staan en komen wortels brengen voor het paard. We worden uitgenodigd op de thee een kilometertje verderop. Remco rijdt met ons mee. Op de boerderij krijgen we een rondleiding langs heel veel koeien, stieren en schapen. Er zijn veel fleslammetjes en na de thee mogen de kids de lammetjes de fles geven. Dat is echt heel schattig. Nog een rondje op de trekker en dan is het weer tijd om te gaan.
Rond een uur of 5 spannen we Quinta weer in en rijden richting Zevenbergen. In Langeweg scoren we patat, wat we al rijdende opeten. Handig zo’n rijdend huis.
Omdat het ondertussen rond 6 uur is en druk op de weg nemen we een rustige route. Het eerste stuk is asfalt en na een kleine kilometer liggen er kinderkopjes op de weg. Dat is lastiger lopen voor Quinta. Na 3 km glibberig stappen zoeken we een adres om te staan. Drie maal is scheepsrechten. We mogen staan bij Wim en Arienne die wonen op een agrarisch bedrijf tussen Langeweg en Zevenbergsche Hoek. Een prachtige plek en bijzonder vriendelijke mensen.
Kilometerstand: 20

Zaterdag 5 mei

Vandaag doen we een kort ritje. De kinderen werken voor school terwijl we richting Made stappen. Quinta loopt goed en we rijden nog een stukje verder. Eigenlijk moeten we door Oosterhout maar op zaterdagmiddag lijkt dat niet zo’n geschikt moment. We zoeken een camping zodat we zondag door Oosterhout kunnen gaan. Op camping het Kopske in den Hout krijgen we een fantastische plek. Een enorm veld met paard bij de wagen.
Kilometerstand: 15

Zondag 6 mei

Het eerste stuk is mooi door het bos. Dan door Oosterhout. Het is rustig op de weg. Via Heikant komen we in Dongen aan. Bij Marco en Jeannet.
Kilometerstand : 15

• 06 Mei 2012 - 19:55

Yvonne:

wat een mooie verhalen. Jammer dat het nog niet wil zomeren. Met de biologieles zit het wel goed, lijkt mij. Geniet nog lekker van het vrije leven! Trouwens hebben jullie de schotels ook gekocht in den Nul? Altijd tv :-)

Knuff Gomme en Joen.

• 07 Mei 2012 - 04:26

Francoise:

Wow, mooie avonturen. En elke dag een verslag schrijven ... Mooie overal ! Geniet-ze. Francoise (D'ter)

• 07 Mei 2012 - 12:48

Pa Van Vuuren:

Lieve allemaal,

Wat een mooie avonturen en mooi beschreven verhalen. Heerlijk om zoveel te beleven. Ik ben jaloers. Geniet er nog maar heerlijk van. Hartelijke groet,

Pa

• 07 Mei 2012 - 14:07

Ina:

Hee Joran: wat heb je een geweldig mooie overall gekocht!! Echt heel mooi!

Gave foto's Judith en mooi verhaal weer. Lekker genieten!

Grtjs

• 07 Mei 2012 - 17:32

Schore:

Leuk om te lezen wat jullie verder allemaal meemaken. Groetjes van Rinus, Mariët, Willem, Suzanja en Esther.

• 07 Mei 2012 - 17:35

Willem:

Joran, ik vind het leuk om te zien dat je de MF-pet op hebt. Staat vooral goed als je achter het stuur zit. Groetjes!

• 26 Mei 2012 - 11:23

Joyce:

wat heerlijk allemaal om te lezen! echt geweldig dat jullie dit zo kunnen realiseren en voor de kinderen ook heel geweldig! wat die allemaal wel niet meemaken echt super! jullie staan nu sinds gisteren bij ons op stal ,en echt ik moet zeggen allemaal toppertjes!! erg leuk jullie te ontmoeten!