Harde wind en overnachten in de Wilhelminapolder - Reisverslag uit Schore, Nederland van Jacko, Judith, Naomi, Dorien en Joran Boomsma - WaarBenJij.nu Harde wind en overnachten in de Wilhelminapolder - Reisverslag uit Schore, Nederland van Jacko, Judith, Naomi, Dorien en Joran Boomsma - WaarBenJij.nu

Harde wind en overnachten in de Wilhelminapolder

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Jacko, Judith, Naomi, Dorien en Joran

29 April 2012 | Nederland, Schore

Zaterdag 20 april tot en met Dinsdag 24 april

Best raar om hier in Diepenveen en Olst rond te karren. We zijn een soorte van naar huis maar er is natuurlijk niets thuis aan. We hebben hier (nu nog) geen huis. Quinta en de wagen staan in Koudekerke , Noffels in Ugchelen en onze huisraad ( wat er nog van over is ) in Epe.
Naomi brengen we aan het eind van de middag naar Marieke daar gaat ze logeren en samen gaan ze vanavond naar toneel.
De zaal zit afgeladen vol ( ook met veel familie van ons ) en Naomi en haar groep spelen de sterren van de hemel. Ze geniet enorm ! Stoer hoor, dat Naomi zo mee kan doen terwijl ze toch best een tijd niet heeft mee kunnen repeteren.
Zondagmiddag wordt het stuk nog een keer gespeeld. Weer een volle zaal en het gaat weer heel goed. Na afloop eten we bij de lokale pizzatent met Lies en Emiel.
Nog 1 nacht slapen we bij Henk en Jelly ( tof dat we daar terecht konden!).
Maandag maken we weer hetzelfde ritje als we vrijdag deden alleen dan andersom. Eerst naar Zutphen om de auto terug te brengen en dan de hele riedel in de trein. Zwaar beladen deze keer. We hebben 3 paar nieuwe schoenen, nieuwe kleren voor Dorien, alvast verjaardagskadootjes voor Dorien (26 mei) en een enorme vracht Donald Ducks. O ja en een doos met pizza van gisteravond. Het lijkt deze keer wel een volksverhuizing....
Aan het eind van de middag komen we aan bij de ranch Ride-by-the-sea waar Quinta en de wagen staan. We hebben een goed weekend gehad maar zijn blij dat we nu weer thuis zijn !
Kilometerstand: 260 km ;)

Dinsdag rommelen we s ochtends wat aan. Het is tegen de voorspellingen in heerlijk weer. Rond een uur of half 4 vertrekken we richting Meliskerke. Maar eerst nemen we afscheid van Petra. We gaan zeker nog een keer terug naar Petra en Corne...Toffe plek, leuke mensen! Quinta heeft 9 dagen verlof gehad dus we beginnen met een klein ritje vandaag. Ze loopt als een klok. We halen voer bij de molen in Biggekerke en rijden nog wat om. Rond half 6 komen we aan bij de achternicht/neef van juf Willy. De vader van juf Willy is hier op de boerderij geboren. Het is een mooie plek met uitzicht op de duinen. s Avonds zitten we aan de keukentafel bij Ronald. We drinken een paar biertjes en leren allerlei dingen over de moderne landbouwmethodes. t Blijft bijzonder om zo bij iemand aan de keukentafel te zitten en een kijkje te nemen in het leven.....
Kilometerstand: 8 ( Super om weer onderweg te zijn !!!)

Woensdag 25 april

On the road richting Vrouwenpolder vandaag. We rijden via Grijpskerke waar we boodschappen doen. Jacko rijdt letterlijk een paar rondjes om de kerk terwijl ik de buurtsuper plunder. We worden getipt voor een camping met tipis en paarden in Vrouwenpolder vlakbij het Veerse meer. Het weer is niet echt geweldig. Af en toe regen en vooral heel veel harde wind. T is verder een rustig ritje met een klein ommetje omdat onze kaart niet actueel blijkt te zijn. We vinden de camping en parkeren het hele spul. Het klaart wat op en we gaan lekker naar het Veerse meer. Ook hier is het hartstikke mooi. Woest water vanwege de wind, zonnetje erbij en geen mens te bekennen. :) Een tijd lang zijn we gefascineerd door de kustwacht die met een enorme hijskraan een boei licht en mosselvrij maakt.
Kilmeterstand: 15

Donderdag 26 april

Vanmorgen is Joran vroeg in de kleren. Hij wil er op uit om te spelen met Kirsten, een meisje van 5, dat op de camping is. Ze hebben gelijk aansluiting die twee.
We vertrekken rond 11 uur en zijn van plan zover mogelijk Noord-Beverland door te gaan. Quinta heeft op stal gestaan en is lekker energiek. Ze heeft vriendschap gesloten met een friese merrie en ze zijn beide wat verontwaardigd dat de one-night-stand voorbij is. Het eerste dijktalud gaat ze in draf op omdat ze bovenop het talud de Fries merrie weer kan zien. Het lijkt wel alsof de wagen er niet achter hangt. Ze heeft enorm de spirit en loopt het eerste stuk zeker wel 7 kilometer per uur. Vandaag waait het enorm. Er loopt een mooie ventweg langs de Veersegatdam dus zonder verkeershinder te veroorzaken bereiken we Noord-Beverland. De wind trekt aan en er ontstaat een stormachtige wind. Bijna de hele weg vandaag moeten we dwars tegen de wind in. Op de dijkjes waait het zo hard dat de leidsels alle kanten op vliegen. Voor Quinta lijkt het af en toe wel alsof we haar in houden maar dat komt van het rukken van de wind. Als we net buiten Kamperland rijden komt er een hele donker grijze lucht op ons af. Voor de verandering rijden we op een dijk en zo ontvangen we de volle laag. Nog hardere wind, regen en hagel. Zeker windkracht 6. Niet door te komen. Bij de eerste de beste boerderij gaan we de dijk af om te schuilen. Het blijkt een camping te zijn. Precies als we stil staan stopt het met regen en hagelen. We worden zeer warm ontvangen. De kids krijgen een ijsje en wij een lekkere bak koffie. Het weer lijkt nu weer op te klaren. De vrouw van de camping is zo aardig om een frietje voor ons te bakken en na een uurtje besluiten we toch verder te gaan. De kids hebben onder hun arm een tas met allerlei lekkere dingen; ook gekregen. Wat een ontvangst zeg! Als je nog es een mooie en zeer hartelijke camping zoekt aan het Veerse meer kunnen we je deze plek echt aanraden! (www.fpijnenburg.nl) Via Strodorp, Geersdijk en Kortgene rijden we naar het puntje van Noord-Beverland. Het blijft droog maar de wind is heel stormachtig. Vlak voor de oversteek bij de Zandkreekdam gaan we op zoek naar een overnachtingsplek. Wonderlijk genoeg is er bij 4 boerderijen achter elkaar niemand thuis. Werkelijk ongelofelijk ! Dan maar verder. De zon schijnt op het water terwijl we de dam oversteken. Prachtig die schittering op het water. Na de brug links ligt Wilhelminadorp. Ook daar (bij de enige boerderij ) niemand thuis. Niet te geloven toch. Wel krijgen we een tip voor een plek waar we in het wild kunnen staan. Dat klinkt goed :) ! Alsof we nog niet lang genoeg onderweg zijn, gaan we nog maar weer een stukje verder. Door Wilhelminadorp en dan links het kanaal af. Het is de moeite waard. We vinden een prachtig plekje aan het kanaal vlakbij de sluis en haven van Goes. Na 32 kilometer vinden we de mooiste plek tot nu toe! Helemaal vrij , aan het kanaal met een prachtige zonsondergang. Naomi en Dorien maken bootjes die ze laten varen in het kanaal en Dorien valt er een keer in. Brrr... nog niet echt lekker rond deze tijd van het jaar. Na een prachtige zonsondergang duiken we de krib in.... Onze eerste nacht in t wild !
Kilometerstand: 32 (met bizar veel wind)

Vrijdag 27 april
Om kwart over 6 worden we wakker van een enorm binnenvaartschip dat door het kanaal vaart. t Is zonnig weer en we blijven lekker een tijdje hangen op dit mooie plekje. Vandaag gaan we naar Schore. Hier zijn we 2 weken geleden ook geweest en uitgenodigd om op de “terugweg” weer langs te komen. Een ritje van 12 kilometer. Rond de middag vertrekken we en om 3 uur komen we aan. De meiden gaan gelijk spelen met Suzanja. s Avonds mag Joran met Rinus (de boer) mee op de trekker. Ze gaan kunstmest uitrijden want er wordt regen verwacht. “ Ik ga werken op het land. We doen korreltjes op de bloemen. Daar gaan ze heeeeel hard van groeien en daar maakt de bakker dan brood van” aldus boer Joran.
Zijn ogen glimmen en hij gaat mee op de tractor totdat het donker is. Joran heeft wel een Big Quest. Wat is nu de beste trekker??? Gradus zegt: De blauwe zijn de beste... De New Holland. Geert zegt: De groene, de John Dear is de allerbeste. En nu bij Rinus is de rode MF de beste..........

Kilometerstand: 12

Er zijn nog zoveel andere dingen te vertellen die ik nog niet heb opgeschreven....

* Dat de hele Wilhelminapolder in bezit is van een maatschap dat in 1850 is opgericht. 4 Rijke rotterdammers lieten het gebied inpolderen en uitbaten. (beter gezegd : uitboeren ). De nazaten van deze mannen zijn nog steeds eigenaar van dit maatschap. Er is sinds 1850 niets veranderd daar.
*Dat de moderne landbouwer zijn gewas bespuit met bv luizenbestrijder waarbij alleen de luis dood gaat en niet het lieveheersbeestje. (na 2 dagen rijst dan de vraag in mij: wat eet dan het lieveheersbeestje als alle luizen dood zijn??)
*Dat trekpaarden eigenlijk zijn gevormd door het land dat ze bewerken. Zo heeft een Groninger trekpaard een ander bouw dan een Zeeuw vanwege het type land dat ze bewerken.
*Dat de opa van Ronald uit Meliskerke zijn leven is gered door zijn trekpaard. Hij kreeg een beroerte in de stal. Het paard en veulen hebben hem warm gehouden tot er hulp kwam.
*Dat de meeste boerderijen van beleggingsmaatschappijen zijn en de boeren het land en de boerderij pachten.
*Als je de hele dag met je paard optrekt er een soort tele-paard-thie ontstaat. Als je alleen al denkt dat je links af wil, dat het paard dat al doet voordat je een signaal geeft.
*Dat onze poes Nocus kittens krijgt en de komende tijd logeert bij Karel en Gertrude.
*Dat Willem, een jongen van 13 op de boerderij in Schore, kippen en ganzen uitbroedt met de broedmachine. Hij heeft een hele eigen stek waar hij alles heeft voor het opfokken van kippen/ganzen. Dat doet hij heel goed!
*......... enz. enz. we leren en ontdekken zoveel... maar dat bewaren we verder voor als we terug zijn anders hebben we dan nix meer te vertellen ;)

Zaterdag 28 april
He is een grauwe saaie dag vandaag. Joran mag vandaag even meerijden op de combine. Helemaal gaaf voor t mannetje.
We hangen verder wat in het rond en s avonds zijn we uitgenodigd voor de jaarlijkse bbq op de boerderij.
Het is een heel gezellig vrolijk gebeuren dat doorgaat tot in de hele vroege uurtjes. De kids gaan heel laat naar bed.

We besluiten nog te blijven tot maandag: Koninginnedag. Dan is er ringrijden in Wemeldinge. Moeten we een keer gezien hebben. S Middags vertrekken we richting Waarde.

• 29 April 2012 - 13:53

New Holland:

Hé Joran, New Holland de beste die er zijn!!

• 29 April 2012 - 14:17

Estella:

Huh? Nokus krijgt kittens? En ik maar denken, dat het een jongetje was. Gut, en ze is zelf nog zo'n hummel. Ben benieuwd, hoe ze dat doet! Verder - prachtige avonturen weer! Intussen hadden wij hier een geweldige vrijwilligersdag, met opkomst van wel 60 mensen, 7 workshops en een borrel na, opgeluisterd door het onvermoiebare duet Bart & Corinda, met 2 gitaren! Heel feestelijk. We hopen, gauw weer van jullie te lezen! Liefs

• 29 April 2012 - 17:35

Henry Faber:

Wat een mooie verhalen. Heel veel plezier en nog een fijne reis.
    Groet.

• 29 April 2012 - 17:37

Kees:

Hoi Jacko, Judith en kinderen,
    Jullie krijgen de hartelijke groeten van Oma Grin. We zijn vanmiddag langs de bloeiende bollenvelden gereden ze genoot hier van. Thuis hebben we jullie verhalen voorgelezen en foto's bekeken. Een heel avontuur vindt ze het. Leuk om te lezen waar jullie nu zitten.
    Groeten van Kees en Gerda

• 30 April 2012 - 08:42

Wat Een Weer Weer!:

vier boerderijen...niemand thuis? Zo eng zien jullie er toch niet uit. Maar als ik het goed lees komen jullie verder alleen maar leuke, lieve en interessante mensen tegen!
    Sfeervolle foto's, leuke verhalen. 'Zwevende leidsels' en 'tele-paard-thie'. Prachtige woorden die zo in een spannende streekroman passen...
    gr. Jaap en Urmi

• 06 Mei 2012 - 12:33

De Kasteeltjes.:

Geniet, geniet en geniet!!
    We zullen jullie vanmiddag bij Karel en Truus wel missen.
    Groet Bert en Dianne.

• 10 Mei 2012 - 19:18

Willy:

Wat super bijzonder dat jullie bij het geboortehuis van mijn vader zijn geweest. Ondertussen hebben jullie ook nog ringsteken meegemaakt.
    Super.