Straaljagers, nieuwe ijzers en het wad - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jacko, Judith, Naomi, Dorien en Joran Boomsma - WaarBenJij.nu Straaljagers, nieuwe ijzers en het wad - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jacko, Judith, Naomi, Dorien en Joran Boomsma - WaarBenJij.nu

Straaljagers, nieuwe ijzers en het wad

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Jacko, Judith, Naomi, Dorien en Joran

13 Juni 2012 | Nederland, Amsterdam

Vrijdag 1 juni
Gelukkig knapt het weer wat op. In de middag gaan we bij Albert op het werk kijken. Hij werkt op een zorgboerderij. Er is een dag van de JP van de Bent stichting en natuurlijk komt Jacko nog een bekende tegen. Berber scheurt ons rond door de omgeving en we belanden op een terras aan het IJsselmeer. We vinden het erg mooi in dit stuk van Friesland. De eerste keer dat we hier waren geweest, was ik zo onder de indruk, dat ik een jaar lang huizen heb gekeken in deze streek. Ook nu weer zijn de luchten fantastisch mooi. En zo gezellig weer met de Aukes. Het zeilen schiet er bij in dus s avond na het eten lenen we de motorboot van de camping. Het waait behoorlijk maar gelukkig hebben we opa en oma mee.... die vangen mooi alle buis water op :) Super om even op het water te zijn. We varen naar Heeg en om de beurt zijn de kids onze Skipper. Joran bedient zowel het stuur als de gashendel alsof hij het al jaren doet. Jammer dat we geen fototoestel bij ons hebben.

Zaterdag 2 juni
We vertrekken weer maar komen zeker terug!
Waren we zo blij dat we uit het rivierenlandschap weg waren vanwege de bruggen, het water en de snelwegen .... Gaan we naar Friesland. Hoe dom kun je zijn, haha. Nu op weg naar het noorden moeten we eerst om het Heegermeer en dan brug over, om de volgende plas heen en weer op zoek naar de volgende brug enz. Als klap op de vuurpijl moeten we onder een aquaduct door. Deze is super stijl !! Beide duwen we mee en onze kanjer sjort het zaakje weer omhoog. Op dit soort momenten baal je wel voor Quinta dat er geen 2 Quintas voorstaan. Na een extra pauze is de route: Woudsend, Hommerts , IJlst (en wie zitten daar op het terras... Ytsje en Berber :) ) Oosthem, Folsgare, Tirns. In Reahus (Roodhuis) belanden we op een camping. Camping de Finne ligt aan de Franekervaart en is een leuke plek met superschoon sanitair. www.campingdefinne.nl Als je in deze regio -Sneek, Franeker- nog es op vakantie wil, is dit een aanrader. Hele sympathieke mensen, mooie plek.
Kilometerstand: 28

Zondag 3 juni
De nieuwe ijzers van Quinta zijn er niet goed onder geslagen en de voeten zijn te kort bekapt , dat geeft nu al gedoe. Het zit er nog geen 100 km onder en de voorijzers/hoeven raken al slecht. Balen!!! We proberen een route te vinden zonder bruggen en taluds en gaan niet te ver vandaag.
Ook al lopen we vlak, je ziet het zaakje verslechteren en das niet tof! Meer dan niet tof. T is heel gaaf om dit te doen maar niet ten koste van Quinta. Dit stuk van Friesland vinden we niet zo inspirerend en voor de verandering is er weer es een weg omlegging. Dat alles bij elkaar maakt dat we er even niet zoveel schik van hebben. In Weidum staan we op een groot veld, das mooi, maar het is maar 10 graden. Geen topdag vandaag.
Kilometerstand: (dankzij de omleiding toch nog) 18

Maandag 4 juni
Buren op de camping hadden een papegaai waar de kids bij op bezoek zijn geweest. Dat was leuk maar verder is het prima om weer verder te gaan.
Gisteravond nog rond gebeld op zoek naar een smid met hoefstal (en ervaring graag deze keer) maar die is het Noordelijk halfrond niet te vinden. Dan maar proberen contact te leggen met de vorige hoefsmid en verder breken we ons hoofd over de te organiseren overtocht naar Ameland. Voordat we een hoef op het eiland zetten moeten we eerst iets aan die hoeven/ijzers doen. Hoe aardig die hoefsmid ook was hij heeft het mooi verprutst.
Vandaag is de missie: Om Leeuwarden heen. Daar doen we de hele dag over. We worden getrakteerd op nog wat omleggingen en net boven Leeuwarden moeten we om een vliegveld heen. “ Goh, wat leuk . Zo dicht langs de landingsbaan, misschien zien we wel een vliegtuig!” We rijden precies langs de landingsbaan als er een straaljager opstijgt die recht over ons heen vliegt. Je weet niet wat je hoort. Wat een ongelofelijke klereherrie. Je ingewanden fibreren gewoon mee. De weg loopt pal langs de plek waar ze opstijgen dus ze vliegen zo laag boven ons, dat we even een praatje maken met de piloot. Quinta beweegt wat met haar oren maar sjokt gewoon verder alsof er niets gebeurt. Man, met een beetje een heter paard hadden we nu binnen 3 minuten in Stiens gestaan. Met 5 km per uur loopt ze verder terwijl er nog 6 straaljagers over denderen. We zijn diep onder de indruk van dit geluidsgeweld en van ons koelbloedige paard.
Een eind verderop staat een boer die ons verteld dat hij het niet meer hoort. Kan me er niets bij voorstellen.
We rijden richting Stiens, das het meest noordelijk. We willen daar graag heen want volgens ons is Jacko zijn Beppe daar geboren. Als we dan toch hier in de buurt zijn vinden we het wel bijzonder om in het geboortedorp van de overgrootmoeder van onze kinderen te zijn. In het plaatsje Cornjum (4 km van Stiens) is een natuurterreincamping waar we kunnen staan. Naast de camping staat een kasteeltje en een mooi landgoed. We zitten nu net boven Leeuwarden. Germ, onze nieuwe buur, is zo vriendelijke even met een van ons naar de snackbar te rijden ... we hebben al dagen zin in patat.
s Avonds belt Jacko zijn vader, die verteld dat Beppe niet geboren is in Stiens.... Tja, kan ook... Gelukkig is buurman Germ wel geboren in Stiens :)
Kilometerstand:20

Dinsdag 5 juni
We hebben gisteravond besloten om niet verder te gaan voordat er een hoefsmid bij Quinta is geweest. Geen risico nemen! T is nog niet gelukt om contact te krijgen met de vorige hoefsmid. Gelukkig belt Karel s ochtends en zodra hij het verhaal hoort biedt hij aan om ons te helpen. We bedenken met elkaar een goed plan. Vrijdagochtend komt Karel met de trailer om Quinta op te halen. Samen met Jacko rijden ze dan naar Wezep waar een hele goeie smid woont. In Elbrug hebben we contact gehad met Henk maar vanwege de hooitijd had hij toen helaas geen tijd. Nu wil hij ons graag helpen. Bijzonder blij zijn we hiermee. Opgelucht is het goeie woord. De smid van de vorige ronde sms-ed even later dat hij toch niet kan komen ... drukdrukdruk. Wat een geluk dat het nu zo geregeld is. Tof, Karel !!
Jacko doet boodschappen in Stiens terwijl de meiden lekker in het zonnetje aan school werken. Vandaag zien we nog een heleboel straaljagers, nu op weg naar de landingsbaan. Fascinerend. Ze vliegen laag over deze keer met een stuk minder kabaal. Jacko maakt een foto van een vlieg ; verbluffende gelijkenis met de straaljagerpiloten........

Na een rondje bellen hebben we alvast een plek gevonden voor als we op Ameland komen. We zijn heel welkom bij de Lange Dunen. (helemaal leuk voor de meiden want daar staat het paard dat in de Penny Shadow film Shadow speelt)
De plek waar we nu zijn is fijn en we hebben goeie dingen geregeld !
We nemen er een borrel op en laten Quinta los lopen op de camping. (buiten ons staat er 1 tentje en een kleine caravan) Lekker vrij grazen.
Binnen 5 minuten staan onze buren aan de wagen. Ze denken dat Quinta ontsnapt is. Als blijkt dat dat niet het geval is gaan ze gerust naar bed.

Woensdag is het alsof de hele dag de douche aanstaat. Jegh! Die regendagen zijn altijd wel goed voor het schoolwerk. s Middags kijken we met z’n allen op bed een film van de Muppets.

Donderdag 7 juni
Na een paar relaxte dagen op deze prachtige plek met over razende straaljagers , gaan we een kleine 12 km verderop. Daar is een camping/bedrijf dat Zeedykstertour heet. Dichtbij het wad en dichterbij Holwerd.
We halen voer in Stiens en rijden daarna door het buitengebied naar de zeedijk.
Mooie route en lekker weer. Top!
Kilometerstand: 12

Vrijdag 8 juni
T Weer raast en dondert erover hier in Marrum. Karel haalt Jacko en Quinta op en in Wezep wordt ze door Henk Scholten opnieuw beslagen. Het oude voorijzer is helemaal door maar we zijn er net op tijd bij. Het is de onderneming zeker waard want aan het eind van de middag staat ze weer netjes op de ijzers en kunnen we er weer zeker 600 km tegenaan. Zucht, dat lucht op.
Vannacht liggen tobben over onze Ameland-expeditie. T lijkt leuk om er langer te blijven dan een paar dagen maar logistiek is dat meer dan ingewikkeld. Uiteindelijk besluiten we: vrijdag heen en dinsdag terug. Of je nu 5 dagen of 5 weken gaat , het is even duur de overtocht.
Morgen gaan we weer op pad. Richting Annaparochie. Nu de ijzers/voeten weer goed zijn kunnen we ook weer lekker lopen. Onderweg zijn is toch het leukst.
Kilometerstand bij Karel op de kilometerteller vandaag: 520 km !

Zaterdag 9 juni
Vanwege het beroerde weer blijven we nog 1 dag in Marrum. Het lijkt wel herfst... ; Harde wind en heel veel regen. Brrrrr.

Zondag 10 juni
Gelukkig zien we weer blauwe lucht en zon. Quinta loopt als een klok en met de zon in het gezicht genieten we enorm. Tot dus ver vonden we het in dit deel van Friesland niet echt heel bijzonder maar daar komt vandaag spontaan verandering in. Waar we nu rijden is de omgeving knusser en oud. De mensen zijn hier spraakzamer. Via Oude Syl , een prachtig dorpje met vrolijke mensen, komen we in de buurt van camping de Nordster in st. Annaparochie. Op de dijk ontmoeten we Ilse, we hebben gelijk een klik. Camping de Nordster is eigenlijk een groepscamping maar wij zijn natuurlijk ook een soort groep. Yvonne en Sygfried zijn erg aardig en we hebben de camping voor ons alleen. Mooi uitzicht op Nea Alten en Quinta bij de wagen. Super! s Avonds lopen we naar het wad. Dat is hier hooguit 500m vandaan. Als Joran s avonds in bed ligt geniet hij nog na van het blubberspektakel.
Kilometerstand: 12

Maandag 11 juni
Op de koffie bij Ilse en pony rijden op de Zeedijk met uitzicht op het wad. Het zonnetje in t gezicht. Om de beurt rijden de kids op de pony van Ilse.
s Avonds stoken we een fikkie. De kids vermaken zich fantastisch hier.

Dinsdag 12 juni
Ilse bij ons op de koffie. :)
Met zijn allen (incl. de hond) in de auto gepropt scheuren we naar st.Annaparochie. Gas en voer halen. Op de terugweg doen we een klein ommetje ivm een motoragent.
Zo ... weer 180 euro verdiend ;)
s Middags komt Simone , een vriendin van Ilse, langs met haar zoontje Hannes. Leuk voor Joran, spelen met een leeftijdsgenootje!

Het stukje Friesland waar we nu zijn is bijzonder door de parochies die hier zijn. In het verleden zijn er veel arbeiders uit de omgeving van Dordrecht en Altena hier heen gekomen om te helpen met de landaanwinning. Vandaar de Parochies en de namen zoals Nea Altena (uit het land van Heusden en Altena).
De woningen van deze arbeiders staan allemaal aan de wad kant van de dijk. De herenboerderijen aan de droge kant. Nu wordt er weer land “ terug gegeven aan de natuur”. Voor sommige mensen is dat zuur omdat ze zwaar werk hebben verricht ( met de hand scheppen) om de dijk te bouwen die nu weer vervalt.

• 13 Juni 2012 - 09:17

Edwin:

Het blijft leuk jullie te volgen, komen jullie nog in Noord-holland want dan ben je welkom hier.

• 13 Juni 2012 - 19:43

Guus En Kim:

Nog steeds trouwe volgers hier in Brabant.

tip: maak er een boek van!

• 13 Juni 2012 - 22:27

Jolanda Barmentloo:

Na een tijdje toch weer op jullie site gekeken en jeeh, wat een mooie verhalen. Als ik ze lees dan zie ik het gewoon voor me afspelen. Benijdenswaardig soms ook, de rust, de natuur, aandacht voor elkaar, interesses van anderen in jullie en andersom en mooie landschappen. Maar soms ook niet, het lijkt me soms ook afzien. Ik blijf jullie zeker volgen.
    Groetjes uit Apeldoorn

• 14 Juni 2012 - 14:34

Willy:

Ha Dorien en familie,
    Jaren geleden op fietsvakantie stonden we ook op de camping bij Cornjum. We kwamen aan op zondag, heerlijk rustige omgeving, dachten we. Maandagochtend tijdens het ontbijt hoorden en zagen we ineens de straaljagers voorbij komen. Je kon de piloot zelfs zien. Wat een herrie zeg!
    Veel succes bij de overtocht.
    groetjes,
    Willy

• 30 Juni 2012 - 17:10

Judith Plaatje:

hallo judith
    wat hebben julie een mooie paard
    is het lekker weer op ameland
    nu de groeten van judith